Monday, May 28, 2012

Alicious Recipe: Sotong Halia Cili Api

dik kerana tak leh nak puasa di bulan rejap yang best ni.. aku pun kelaparan lepas hantar Kek En Ayie... fikir punya fikir punya fikir.. rasa macam nak makan sesuatu yang boleh menyebabkan perut extremely panas...

teringat kak fidd... nak mintak recipe.. rasa dah kesekian kalinya mintak.. nak pakai recipe sotong halia biasa... rasa tak dapat la panas perut.. tapi akhirnya pakai gak recipe sotong halia biasa... cuma.. segalanya di tumbuk... hohohoiiii mari kita mulakan


Bahan-bahan:

Halia sebesar ibu jari
20 biji cili api kampung
2 sudu bawang blend 
1 sudu kecil kunyit garam
garam secukup rasa

Tumbuk halia dan cili api dahulu

 masukkan kunyit garam dan bawang blend.. kacau rata


 tumis minyak + bahan bahan sehingga separuh garing

 masukkan sotong .... matikan api setelah 30 saat... sotong tak boleh terlebih masak.. kalau agak agak selama ni makan .. sotong tu rasa liat... maksudnya memang terlebih masak

 Makan dengan nasi panas.. huhuhu .. mana garam? biasa la garam adjust sendiri



Tahukah anda... kebiasaannya jika ada baki saya goreng semula dengan nasi... waaa yum yum X 150 ok

Sunday, May 27, 2012

QUICK FIX: Kunyit Garam

3 saiz ibu jari kunyit hidup
10 sudu besar garam +- (kalau kunyit tua tambah 1 sudu - 2 sudu garam, kalau kunyit muda.. kurangkan 2-3 sudu garam)

tumbuk lumat.... susuai untuk ikan goreng, dan apa apa yang pelukan kunyit... lebih tahan lama lebih sedap..

kunyit ni sesuai untuk ikan mahal biasanya... ungah, senangin, parang.. rasa dia lebih sedap ... tapi kalau setakat nak goreng selar, kembung.. entah.. memang kurang sikit rasa dia... lebih sedap pakai kunyit serbuk...

Monday, May 21, 2012

Alicious Recipe: Sizzling Japanese Tau-foo with out the hot plate :(

video
okay... aku suka gila makan menu ni kat DAMAI seafood ... kat lapan kati pun ok.. tapi cuba gak nak buat sendiri... 


Bahan-bahan:
2 tiub tahu telur/japanese taufoo
4 ulas bawang putih dadu halus
50-100gm ayam cincang (jika mahu)
1 biji cili merah - buang biji dan dadu halus
sedikit halia
2 cendawan shiitake kering di rendam dan di hiris
1 biji telur dipukul dengan 1 sudu air 
1 sudu besar tepung jagung
1-2 pokok daun bawang -hiris halus

Bahan-Bahan sos:
dalam mangkuk campurkan
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar kicap cair
2 sudu besar air
1/4 sudu kecil serbuk lada putih
beberapa titis minyak bijan


1. mula-mula goreng dulu tahu tersebut sehingga garing
2. untuk sediakan sos
a. tumis bawang putih, lada dan halia sehingga naik bau.
b. masukkan semua bahan sos bersama cendawan shitake yang telah direndam dan di hiris. ketepikan setelah mendidih (kalau nak masukkan ayam cincang kasar.. ini lah masanya... salam 50gm cam tu)



sebab tak ada hotplate.. panaskan bekas lauk yang tahan panas.... masukkan telur yang telah dipukul tadi.. ratakan telur tersebut ... biarkan seketika sehingga separuh masak

masukkan tahu yang telah digoreng


sebelum masukkan sos tadi.. masukkan tepung jagung yang telah di gaul rata dengan air... baru tuangkan ke atas tahu dan telur tadi... hiaskan dengan daun bawang... makan dengan nasi beras wangi panas

 jika kurang rasa masin.. tambahkan sos cair  dan gaul rata


sama tak?

Wednesday, May 16, 2012

Alicious Recipe: Malaysian Fusion Capellini al nero di seppia

Alicious Recipe: Malaysian Fusion Capellini al nero di seppia (Pasta Capelini masak dakwat sotong hitam)

asalnya terfikir nak buat pasta sendiri.. sebab sepatutnya didalam pasta tersebut juga terdapat ink sotong hitam.. walaubagaimanapun... sebab Ibu saya boleh terima sesetengah jenis pasta sahaja maka terpaksala.. fikir jenis masakan yang sesuai.. kalau dirumah orang lain kebanyakkan sambal sotong, ink sotong akan di buang tapi tidak dirumah saya.. di situ saya ambil inspirasi untuk membuat recipe pasta ini

(Ditulis Khas untuk adik Hafeez yang jauh diperantauan... macam tak sesuai pulak bagi resipe pasta.. patut sambal tumis ke apa ke ye)

Bahan - Bahan:


5 ulas bawang putih, mayang (aku suka bawang putih biasa pakai sampai 10 biji)
1 ekor sotong hitam saiz besar atau dua saiz kecik (kalau boleh lain kali masak simpan kantung dakwat sotong sebab perlu 3-4 baru cantik.. kalau tak .. tak cantik macam bawah ni)
2 sudu besar bawang blend/tumbuk
1 sudu besar cili giling
2 sudu besar marinara sauce/ tomato puree (1 sudu besar + 1/4cawan pati sayur atau air)
1 sudu besar kecil italian spice.. kalau tak ada basil cukup secubit dua (sila abaikan bahan ini jika guna sos sedia siap di pasaran= guna sahaja tomato speghetti kimball.. saya cadangkan basil and garlic)
beberapa hiris lada benggala
sedikit parsley kalau ada.... flat/Italian parsley
secubit black papper
1-2 sudu besar Parmesan cheese.. kalau suka.. kalau tak.. garamkan secukupnya
garam yang banyak untuk pasta

Cara-cara:


masak pasta 1/3 kotak capellini didalam air garam yang secukupnya mengikut arahan dibelakang kotak

tumiskan bawang putih sehingga keemas-emasan, masukkan bawang blen.... tumis sehingga sedikit kekuning kuningkan








masukkan cili giling tumis sehingga naik minyak, masukkan sos tomato dan Italian herb/basil
(marinara/puri/sos spaghetti ).. tumis sehingga naik minyak
setelah naik minyak.. masukkan kantung dakwat sotong tumis sehingga rata baru masukkan sotong dan lada benggala... jangan kacau dahulu kerana sotong jika telalu masak akan keras kejung
masukkan pasta.. gaul rata .. pastikan api kuali di kecilkan ... 


masukkan cheese jika suka, taburkan parsley pada ketika ini jika ada... yummm

letak atas pinggan

 taburkan sedikit lagi cheese kalau mahu

huhu lapar balik sudah.... 





 saya sentiasa gunakan jenama ini.. tapi jika mahu pasta yang betul betul ada tanda halal dari JAKIM Malaysia.. gunalah jenama Agnesi
San Remo pula dia ada pasta untuk kaki diet.. wholewheat dan gluten free...  tapi capellini rasa san remo tak ada.. kureng sikit guna jenama ni sebab too starchy .... agnesi ok kowt... 

Nota Kaki: 
kalau boleh langsung tak nak letak tomato paste.. mesti macam sambal sotong kat umah.. yumm yummm

Recipe Asal:
http://italianfood.about.com/od/fishsauces/r/blr0053.htm