Sunday, July 22, 2012

Alicious Recipe: Sago Char

ahhh aku tak boleh tidur dek gastrik.... 

apa pun pengaruh tengok ho-chak la ni...  of coz kalau aku pergi penang cuba pun tak halal kan... cari punya cari akhirnya aku buat gakla recipe ni

Bahan Bahan 1: 
300gm biji sagu saiz kecil 



stim la sebab aku rasa lebih mudah untuk uruskan... dia ada cara lagi satu... basahkan sagu tu ..  bentukkan macam putu piring macam tu pastu rebus pakai jaring masakkan .... angkat terus masuk dalam air sejuk

 kalau stim... basuh biji sagu tu sikit.. jangan rendam ok.. terus masuk dalam loyang.... stim sampai agak agak dah masak semua


Bahan-Bahan untuk menggoreng:
3 sudu besar bawang blend
2 sudu besar cili kering
2 sudu besar dark soy
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar light soy
1 sudu besar kicap masin biasa
1/3 cawan udang kering yang telah direndam dan di cincang kasar
1 cawan tauge yang telah di siang
1/3 cawan daging ayam hiris halus
1/3 cawan udang yang sudah dikupas
1/3 cawan kerang rebus
2 batang daun kucai di potong 1 1/2 inci panjang
owh jgn lupa sagu yang telah di stim tadi ... hiris kiut kiut ... ada orang bagi tips lepas potong masuk lam air sejuk.. since aku tak suka mee yang telalu basah aku tak buat



cara caranya :

1. goreng udang kering tadi angkat asingkan

2. gaulkan sagu tadi dengan dark soy, light soy , sos tiram dan kicap masin biasa

 3. tumiskan bawang blend sehingga garing

4. masukkan cili kering , tunggu sehingga naik minyak masukkan  ayam... pastikan ayam sudah masak tutup api... masukkan udang, udang kering, sagu disalut kicap,  kacau rata, bila dah rata hidupkan api... process ni penting untuk pastikan satu tidak melekit

agak agak dah sebati... masukkan kerang, kucai.. kacau rata, masukkan tauge... terus tutup api... rasa sikit la kalau tak masin boleh guna light soy tambah sikit...


hiriskan daun bawang , lada merah dan lada hijau dan tabur atas sago char sebelum disajikan


aku suka pedas so makan dengan cili api merah komersial yang dah dihiris kecil dan rendam dalam light soy... adeh bau dia tak boleh tahan....

tu je la recipe dia... adeh... sakit pinggang pulak dah.... p.s agak agak malas pakai kue tiaw sudah huhuhu

No comments:

Post a Comment

jangan lupa kalau suka kat post post ini sila derma dengan klik iklan nuffnang disebelah kiri anda