Saturday, July 21, 2012

Cerita karipap pusing untuk breakfast pertama

so semalam semangat la... asal nak buat karipap sardin kentang biasa je tapi memang susah nak  cerita bab recipe... sebab aku memang main tibai .. rumah jarang ada tepung ubi ..  tepung gandum dengan tepung beras je.. percaya tak... tapi memang sedap... 2/10 tepung ubi dan selainnya tepung gandum .... untuk setiap 150gm tepung yang dah campur.. aku pakai 2 sudu besar minyak masak + 25 gm butter + 1 sudu besar vegetable shortening .... dont ask me memang ni bukan recipe authentic tapi  guna apa je ada kat umah...

sebelum masuk air sejuk

 lepas masuk air sejuk


gulung macam buat swiss roll kan tapi lepas tu potong.. flatkan ... boleh nampak tak gulung gulung dia.. ah lantak la... herot berot
 potong

 gambar cubaan cubaan kelim tanpa pre-acuankan karipap... entah aku rasa kalau aku roll sendiri mesti macam pelik .. la lembik la... haih entah... sedikit teknologi moden tak salahkan >.< WEAK ada je alasan...

sebenarnya dah malas nak cari acuan tu....  tapi bila dah siap .. frust juga tengok sebab saiz tak sama... claim pun hodoh... 

dan hasilnya tu dia sebelah kiri bawah... harini tak makan kat rumah sendiri maka pot luck aku bawak sambal tumis udang... agar agar telur dan karipap yang lain Yah masak... ngeh ngeh lauk dari umah atuk sedara pun ada... naga sari durian, bubur lambuk, bubur pulut hitam... naik pening aku nak pilih... at the end aku makan sambal goreng dengan sambal belacan + ayam goreng je ...  yang aku bawak aku tak sentuh... tak tau nak minum + makan yang mana..... aku pun bawak air dragon fruit aku.... kat umah mak memang dah ada air teh susu + air oren... sampai sekarang rasa tekak kering huhuhu




No comments:

Post a Comment

jangan lupa kalau suka kat post post ini sila derma dengan klik iklan nuffnang disebelah kiri anda