Thursday, February 9, 2012

Alicious Recipe: Kek Cokelat 14 tingkat

hasil dari nasihat kawan kawan maka saya akan mula menulis didalam bahasa Malaysia.. sila betulkan saya ... memang dari dulu tak kira apa bahasa sekali pun.. yang di jauh saya dekatkan yang di dekat pula saya jauhkan... ok bab 14 tingkat tu pu tipu :D hahaha so kalau pandai budget boleh dapat dalam 5 sehingga 6 lapis.....


pukul 
2 biji telur dengan 1 cawan gula
sampai putih
masukkan 1 cawan susu pekat manis
Satu cawan minyak
1 sudu vanilla




pukul sikit
masuk kan 2.1/4 cawan tepung +
1/2 cawan koko +
2 sudu bikarbonate yang telah diayak





kacau rata + slepas tu satu cawan air panas
kacau lagi guna tangan tau jgn mesin
pastu



masuk dalam cake tin aku pakai 2 X 6" cake tin.. cepat sikit.. malas nak potong.. sememeh... dalam 4 senduk sekali masuk..


pastu bakar dalam suhu 170 untuk 15-25 minit setiap layer... baik pakai lidi je senang
kalau masa keluar ada lagi yg lembik (tak keluar dalam keadaan bersih) maksud belum siap masak...

untuk cream: sorry aku dalam keadaan malas ni , dengan harapan korang dah ada recipe sendiri....

so
 pukul
1 1/2 cawan butter cream +
1 1/2 cawan chocolate ganache...

(nanti aku letak dalam separate post.. pastu link balik yerr...)
bawah ni cara cara aku lapiskan setiap layer... jangan lupa tunggu sejuk dulu kek tu...




baki chocolate ganache tu... gunalah untuk topping.. bagi camtep lebey sikit






 wallah... siap... sebelum potong.. sejukkan dalam peti ais selama 1/2 jam .. sekurang kurangnya.. set la peti tu 1 darjah celsius ok....


No comments:

Post a Comment

jangan lupa kalau suka kat post post ini sila derma dengan klik iklan nuffnang disebelah kiri anda