Sunday, February 12, 2012

Alicious recipe: Lempeng/crepe kosong

okay ni antara satu yang orang selalu tanya... kenapa lempeng kau buat lembut dan tak mengerutu/mengurutu?... dan setakat ini kawan aku  Hamreeza dia dan mak dia je pakai recipe lempeng macam ni... ok ok macammana lembut maka jawapan dia : TELUR

sebelum tu... jom tgk gambar sambal + lempeng ni dulu... bwahahhaha

 bahan-bahan:
2 - 3 cawan tepung
1 biji telur
air secukupnya

cara-cara:
campurkan air, telur dan tepung, masukkan air sedikit dahulu, sehingga adunan tersebut cair ... tapi jangan lah cari sangat pulak... tgk 2 gambar bawah.... dengan menggunakan penapis kasar, tapiskan adunan tersebut untuk membantu menghilangkan gelembung tepung, gunakan adunan yang telah ditapis juga untuk mencairkan baki gelembung tepung tersebut... takkan nak buangkan.. membazir...


sila adjust kecairan sehingga boleh menggelek adunan tersebut didalam kuali menjadi lempeng setipis lempeng dibawah... 
sila abaikan gula perang didalam lempeng... mak aku suka makan lempeng manis dengan sambal tumis ... maka sebab aku tak suka gula putih aku guna gula perang.. terima kasih pada 2 kawan aku Guido & Robin dari Netherland yang ajar aku makan crepe dengan  gula perang (air untuk adunan boleh la digantikan dengan susu untuk crepe ya)




 sebelah kiri nampak macam lempeng sedikit gelap dari kiri sebab ada inti gula merah
 lagi gambar lempeng
cara menggoreng:
sapukan kuali dengan minyak,
dengan menggunakan senduk yang agak besar, cedok adunan tersebut, gelekkan kuali anda, goreng lempeng tersebut sehingga kering, terus gulung atau, anda boleh biarkan seketika sehingga sedikit keperang perangan .. jika suka

makan dengan sambal bilis paling best, kari dan asam pedas pun sodap

selamat mencuba dan jom makan :D


No comments:

Post a Comment

jangan lupa kalau suka kat post post ini sila derma dengan klik iklan nuffnang disebelah kiri anda