Friday, February 10, 2012

Alicious Recipe: Ketupat Sotong ala alish

ye aku tau, macam poyo je kan nak letak ala alish la segala.. jangan salah faham.. ada banyak recipe.. asalnya ketupat sotong ni makanan orang timur... jadi... untuk sesuaikan dengan tekak sendiri terpaksa lah ubah suai... 
+ ok orang negeri sembilan  pun boleh bunuh aku sekarang.. sebab ini bukan authentic recipe masak lemak cili api.. maka jadilah ala alish

bahan yang di perlukan:


dalam lesung:
bawang kuning/merah
ikan bilis putih 15 ekot
dan cili api dalam 10 tangkai

ketupat sotong:
 pulut yang dimasak tanpa santan
dan sotong beberapa ekor kat sini ada 6 ekor

arahan: sumbatkan pulut kedalam sotong dan gunakan pencungkil gigi  to secure it.



dalam masa yang sama: renihkan dengan api pelahan 
2 biji santan perah dengan dua batang serai yang telah di ketuk, kacau selalu supaya tidak pecah minyak...

TUNGGU sehingga mendidih, masukkan bahan yang di tumbuk, kacau, masukkan pula sotong ketupat dan kacaukan... masukkan pulah, kacang panjang, tahu dan tempe...  apabila sudah kembali mendidih masukkan sayur kobis.. jangan lama sangat.. tak sedap..

akhir sekali masukkan dua helai daun kunyit.... (saya tak suka masak lemak kaler kuning so.. either kamu tumbuk kunyit bersama bawang tadi atau... tiru macam saya pakai daun kunyit.....)


saya makan dengan nasi sebab lapar... :D selamat mencuba....




2 comments:

jangan lupa kalau suka kat post post ini sila derma dengan klik iklan nuffnang disebelah kiri anda