Saturday, March 3, 2012

youtubeRECIPE: Chocolate Chiffon Cake

Sebab kadar kesedaran diri.... aku cuba la nak buat kek yang tak terlalu dense.... kek yang aku buat selalunya dense + terlalu moist... semua sebab aida... so akak ipar cadangkan pakai je la kek sponge biasa.. aku pun prefer chiffon so youtube punya youtube jumpa la ni:



skip la beberapa minute... korang leh tgk video atas ni untuk reference 

Bahan bahan:
5 Biji Telur
80gm Gula
1/4 cup Minya
3tbs/40g Susu
1.5 tbsp Koko
20ml vanila 
100gm Tepung
1 ts Jus Lemon



Bahan Kiri dalam gambar:  20gm sugar + susu suam + koko + vanila + kuning telur... kacau cam biasa
masukk tepung sikit sikit

Bahan Kanan dalam gambar: pukul putih telur dengan 60 gm sugar + lemon juice (aku tak pakai)

campur "kiri" dan "kanan" sikit sikit


oleh kerana tak jumpa bekas aluminium ibu aku tu.. jumpa yang ni je maka aku pakai la bekas ni.. tak tau la untuk agar-agar ke apa

seterusnya gambar step by step masak:




Lepas di bakar dalam oven 160 darjah selama 40 minute ye 40 sebab aku rasa dah cukup lama.. nak keep dia moist aku keluarkan as soon as dia dah tak melekat dekat lidi


garnish la dengan melted chocolate ganache :D .. sedap gila (ok aku perasan hahahaha)




No comments:

Post a Comment

jangan lupa kalau suka kat post post ini sila derma dengan klik iklan nuffnang disebelah kiri anda