Showing posts with label nasi goreng. Show all posts
Showing posts with label nasi goreng. Show all posts

Tuesday, January 15, 2013

Alicious Recipe: Bird's eye chili fried rice

Alicious Recipe: 
Nasi Goreng Cili Api (Ayam)

Masalah kegilaan dengan cili api memang tak dapat nak bendung. dah lama gila tak layan tekak sebab ibu tak makan pedas dan ibu tak suka ayam. Biasa nasi goreng kampung yang ikan bilis tu je tak pun ikan masin... memang favorite... tapi semalam teman Erny makan nasi goreng kampung cili api tak ada bilis tu rasa cemburu gila... dia bagi la rasa sesudu dua segan pulak.... balik je terus masak
Bahan-bahan:

2 Cawan Nasi
1/4 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
20 Biji Cili api
1 batang kacang panjang potong kecil
2 sudu lobak merah yang di didadu kecil
60-100 gm isi ayam
1/2 batang kek ikan
1 sudu stock ayam meggi
1 biji telur yang telah di pukul (jika mahu)

1. tumbuk halus bawang besar , bawang putih dan cili api, dan sediakan bahan bahan yang lain

 

2. Pastikan nasi sejuk, campukan dengan kacang panjang dan lobak merah bersama satu sudu stock ayam, kacau rata untuk cerai ceraikan nasi tersebut


3. Tumiskan bahan yang di tumbuk sehingga naik bau, jangan garingkan... cukup sekadar layu , masukkan sedikit garam (agak agak)

4.Masukkan ayam dan kek ikan , sehingga ayam masak

 5. masukkan nasi campuran tadi kacau rata, kemudian masukkan telur jika mahu (untuk recipe ni rasa setengah biji telur dah di pukul cukup letak telur tu di sekeliling nasi sehingga separuh masak baru campurkan dengan nasi) rasa untuk kali terakhir ... serasakan dengan garam ... sedia untuk di makan.. yum yum.. owh lagi satu... minyak kena banyak kowt... dalam 3-5 sudu besar... suka sangat nasi goreng kaler hijau cam ni...

GORENG SAMPAI SEDIKIT GARING, dalam 5 minit api besar ... kacau semangat semangat :D

Gambar sebelum digaringkan

Selepas di garingkan

Saturday, December 15, 2012

Alicious Recipe: Egg Fried Rice

owh dah lama tak tulis.. lama betul.. rasa macam sekejap je masa berlalu...  ni bagi tau .. bahan yang tak ada tomato sahaja... huhu baki nasi memang tak patut buang so dua hari ni asyik goreng nasi je ... semalam nasi goreng kampung ibu.. harini egg fried rice... ada satu lagi egg fried rice bawang goreng.. insyaAllah kalau ada rasa nak makan nasi goreng bawang goreng aku tulis lagi
Bahan-bahan:
2 cawan nasi sejuk
satu biji telur
8 ekor udang
1 ulas bawang putih
1 pokok daun bawang di hiris halus
1-2 sudu light soy
1 sudu kecil lada sulah
1 sudu besar minyak bijan
1 biji tomato di hiris jika ada
 Cara-cara:
 
Gorengkan udang jangan sampai masak hanya untuk ambil sedikit bau udang masuk ke minyak

keluarkan udang.... masukkan bawang putih dan telur... kacau telur didalam kuali seolah olah seperti buat telur hancur sebelum kering masukkan nasi sejuk tadi kacau rata... masukkan sebiji tomato di hiris jika ada


masukkan daun bawang , lada sulah dan kicap cair

goreng garing dan sebelum padamkan api masukkan minyak bijan

untuk aku


untuk ibu
owh aku tak nak pakai garam masa goreng telur tu so ... masuk kicap lebih sikit.. kalau tak suka lada sulah boleh kurangkan.. tapi egg fried rice ni penyebab naik bau memang lada sulah dan minyak bijan... aku sangat suka .. kalau arwah ayah aku ni mesti dia letak satu sudu butter... tapi aku tak suka.. sebab dah ada dua jenis minyakkan