Showing posts with label rempah. Show all posts
Showing posts with label rempah. Show all posts

Wednesday, September 5, 2012

Alicious Recipe: Resipi Bryani/Bariani Batu Pahat

Adeh sebenarnya dah lama nak tulis recipe bryani ni .. tapi tak cukup gambar untuk buat bahan but since Adik Hafeez nak maka cuba la jugak tulis... apa pun step pertama yang mesti buat adalah buat bawang goreng....

Bawang  Goreng:

mayang:
12 ulas bawang merah kecil/shallot/french shallot
5 ulas bawang putih

  • Goreng dalam minyak macam biasa



    sehingga garing... asing kan separuh... separuh lagi biarkan dalam kuali dengan minyak



    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Lauk bryani Kambing/Lembu


    Bahan-Bahan:

    - untuk bahan bahan kena ikut bahan yang mana so
    bilih salah satu:
    • 1 ekor ayam di belah empat dan di goreng dengan minyak
    • 1 kg daging kambin atau 1 1/2 kg rusuk kambing
    • 1 kg daging lembu bahagian berlemak 

    1 tin susu cair
    2 cawan minyak sapi atau 1 cawan minyak masak dan 1 cawan minyak sapo


    Kisar Bahan A: 

    1 biji bawang
    5 ulas bawang putih
    2 biji lada hijau 

    Kisar Bahan B:

    2 biji tomato segar
    1 cekak daun pudina
    1 cekak daun ketumbar
    1 cekak daun bawang

    bahan kering: 5-6 sudu besar rempah bryani

    cara memasak:

    1. sangai kering rempah bryani seketika... jgn hangus cukup untuk naik bau 




    2. Masukkan bahan blend A dan B kedalam periuk
    3. hidupkan Api dan masukkan bahan mentah  lembu atau daging




  • 4. masukkan rempah bryani
    5. okay part ni tricky sikit.. ikut rasa hati ok kalau kat rumah sini, kami suka nasi bryani md shah so guna 1/4 botol sos tomato
    tapi tau orang kl ramai suka bryani power .. so diaorang pakai tomato puri dalam 3 sudu besar.... kalau nak rich... kena ada dua dua... so dalam 5 sudu sos tomato + 2 sudu tomato puri


    6. masukkan minyak sapi dalam 1 1/2 cawan... kalau nak buat bryani ayam tadi masukkan satu cawan minyak bekas goreng ayam tadi bersama 1/2 cawan minyak sapi

    7. Renih rehingga mengeleggak lebih kurang 30 minute dengan api serdahana
    8. Masukkan susu cair  kalau dia akan off sikit macam masa korma... tapi renih lagi sehingga pekat semula... kacau setiap beberapa minit tapi kalau masih nampak kurang bryani boleh tambah sesudu dua lagi rempah bryani


    9 Masukkan bawang goreng yang ada dalam kuali dengan minyak minyak dia sekali
    (MASA NI LAH MASUKKAN AYAM YANG DAH DI GORENG... KALAU BRYANI AYAM LA.. LAU MALAS GORENG MASUKKAN JE MASA DAH SIAP MASUK SUSU CAIR TADI)


    10 renih lagi dan padamkan api... serasakan garam, ajinamoto... kalau pakai tomato puri masukkan 1 sudu gula... tapi mungkin lebih sikit... kena agak agak serasa dengan tekak 

    11 Masukkan lagi 1/2 cawan minyak sapi... jangan risau.. memang nampak minyak banyak... tapi untuk masak nasi sekali minyak ni


    Nasi Bryani
    so saya ada gambar ni je nak show off hahahaha 

    bahan-bahan:

    1 kg Beras basmathi
    1 packet rempah tumis (lebih kurang 2 batang kayu manis, 3 bunga lawang, 6 cengkih, 10 lada putih , 4 biji buah pala/cardamom)



    cara cara:

    1. Masak air dalam 7-8 cawan air bersama rempah tumis dan 2 gengam garam sehelai-dua helai daun pandan



    2.  Masukkan beras dan masakkan separuh masak... nak tau kena rasa beras tu... dah lembut tapi masih berati lagi kat tengah... dalam 9 -10 minit je masak dia

    3.tapiskan

    4. Mula sekali abaikan gambar bawah... sebab masa tu pening je kowt.. masuk minyak sapi dulu... untuk masak nasi ni.. ambil periuk nasi
    • masukkan 4 senduk nasi ratakan
    • segenggam bawang goreng  dan rata kan di atas nasi tadi

    • segenggam daun pudina dan ratakan atas nasi dan bawang goreng tadi
    • ni optional (kismis kuning +  badam slice goreng + gajus )
    • masukkan satu senduk minyak dari lauk tadi.. curi sikit rempah... dan kalau ada daging yang terhancur 
    • 1/5 susu cair ratakan di atas nasi

    ulang process ni sampai semua bahan dah habis macam ni



    5. pastikan periuk nasi sentiasa bertutup... kalau boleh sebelum tutup periuk cari satu tuala dapur cover penutup  dia ... mesti masak sampai semua wap berhenti... jangan sampai hangus pulak... lepaskan 

    6. masukkan pewarna bila dah siap masak... jgn letak satu periuk.. letak sesudu dua dalam 5-6 tempat... sebab tak nak semua berwarna kecuali masak nasi dengan safron....

     jangggggggg dah siap jom makan... adeh.. lupa pulak .. dah tengok gambar baru teringat ada dua sambal

sambal 1: (biasa ada kat bryani power / byrani shahab- Skudai)

5 biji lada merah buang biji
3 ulas bawang putih

tumbuk sampai hancur... tambah satu sudu kecil garam, satu sudu kecik gula, 1 sudu besar tomato sauce, 1 sudu besar chili sauce

Sambal 2: (Biasa ada kat kedai nasi arab :P)

2 biji lada hijau
2 biji tomato
setengah biji bawang
secekak daun ketumbar
1/2 biji bawang

blend semua dalam pengisar .....



jangan lupa makan dengan dhal




gambar tambah nasi pun ada >.<




Monday, July 2, 2012

Bubur tumis rempah universal

lai lai lai bubur ayam, bubur kambing bubur daging, bubur udang, bubur ketam ... 

ya universal sebab bukan satu jenis je.. resipi ni boleh guna untuk semua .. yelah lagi ada babykan... asyik bubur kosong je... aiyahh sesekala dengan rempah ok jugak :D ....

tapi maaf la ... recipe ni campak baling... tengok selera tekak ... banyak bahan optional... plan plan kayuh sama sama ok


BAHAN-BAHAN (Serve 3-4pax)

3/4 cawan  beras
4 ++cawan air 
1/4 cawan  kacang tanah (optional)
1 biji kentang, dadu kecil
setengah biji  lobak merah,  dadu kecil
halia muda sebesar ibu jari, mayang  halus
daun sop/saderi untuk hiasan
daun bawang untuk hiasan

1 biji buah pala, 2 cengkih , 1 batang kayu manis-kecil, 1 bunga lawang pun kecil

3 ulas bawang merah kecil   , mayang halus
2 ulas bawang putih, mayang halus
1 sudu  besar minyak sapi (optional)
1 sudu kecil lada sulah
beberapa  titis minyak bijan(optional)
garam


1 sudu besar rempah bryani  untuk daging lembu/kambing/1 sudu kecil  untuk udang ketam dan ikan 




satu cawan udang /+- 12 ekor ATAU seekor ketam saiz
serdahana  potong empat/ dua  ekor kalau ketam kecil sangat ATAU satu cawan daging/kambing dadu kecil bersama air rebusan daging ATAU Ikan  Senangin  saiz kecil -siang dan belah empat.




CARA-CARA MEMASAK
STEP 1:
Masak bubur bersama kacang tanah dan kentang sehingga kentang empuk .... saya guna pink potato

(jika kambing/ lembu, kurang kan air dan masukkan daging dan air rebusan pada saat ini)
(masukkan buah pala, kayu manis, bunga lawang, cengkih pada saat ini jika tidak guna rempah bryani)


STEP 2:
Bila kentang dah empuk masukkan carrot, halia muda dan mula buat bawang goreng dengan minyak yang sedikit
(masukkan buah pala, kayu manis, bunga lawang, cengkih pada saat ini jika guna rempah bryani)
(Masukkan ketam /ikan pada saat ini)

STEP 3: 
Bila dah separuh garing masukkan satu sudu besar minyak sapi dan rempah bryani, kacau seketika 
(biasa daging  rempah bryani lebih kan sedikit dari satu sudu.... aku suka color dia  maka adjust la kalau tak suka... macam biasa kalau tak nak ... abaikan bahagian cerita rempah bryani ni)



STEP 4:
saya masukkan satu-dua senduk bubur  kedalam kuali bawang goreng sebab konon konon senang nak cuci rempah pun tak membazir ... sebab ada minyak sapi kan.. tapi vice verse pun boleh



STEP 5:
renih kan lagi dalam masa 3-4 minit...
saya suka bubur yang tak pecah dan berair kanji macam ni ... so 3-4 minit cukup untuk sebatikan.. tapi kalau suka bubur lembik dan pecah,  renih la lama sikit... kacau dan tambah air secukupnya....

 p.s garam tu adjust sendiri ok...

STEP 6:

Siap untuk di sajikan,  masukkan 2 jenis daun tadi.... saderi dan daun bawang,

udang,

lada sulah, dan beberapa titik minyak bijan ... kacau sedikit... sedia untuk di hidang....



ni gambar bubur kambing



ni pulak bubur udang....



udang ketam dengan ikan memang tak sedap terlebih masak... bubur kan simpan panas...  jangan risau.... confrm udang tu masak ngam ngam dengan timing dia....

ayam, udang dengan ikan kalau tak ada rempah bryani pun tak apa.. janji yang 4 sekawan tadi masuk di step pertama